Meten en meetkunde kleuters Construeren:

Meten en meetkunde kleuters

symmetrieoefeningen
symmetrie vormen

Maat en vorm

Meetkunde

Klok en tijd

Geld

Het construeren gebeurt in de kleuterklas op grote schaal.

1. Met blokken, doeken, boomstammen, kortom met al het bouwmateriaal wordt er dagelijks geconstrueerd, gebouwd.

2. Enkele voorbeelden laten zien wat de kinderen zoal maken in de kleuterklas. Aan het bouwwerk wordt echter geen directe richting gegeven. De kinderen bouwen nog vanuit zichzelf.

3. Ook wordt er gewerkt met werkjes die de kinderen maken. Dit kunnen ook papierwerkjes zijn die gericht zijn op vormen.

4. Het werken met mozaïeken of de kralenplank heeft ook een plaats in de kleuterklas. Vaak doen de kinderen dit nog geheel vanuit zichzelf. Oudere kleuters kunnen al vanuit een gegeven voorbeeld werken.

doorkijkjeEen kleuter werd geraakt door het woord ‘ zonnetempel’ en begon met het maken van een zon die bestond uit stralen, 6 stralen gemaakt van kapla blokjes. Toen de stralen klaar waren legde ze op de zelfde hoogte 3 glazen druppels tussen elke 2 stralen zodat het grote cirkels werden.